Isnin, 16 November 2009

Pindaan Laporan Audit Hutan Sarawak Akan Beri Perspektif Seimbang

Jabatan Audit Negara (JAN) bersetuju membuat pindaan sewajarnya terhadap Laporan Ketua Audit Negara 2008 mengenai pengurusan hutan di Sarawak. Laporan awal yang dikeluarkan jabatan itu tidak menggambarkan keadaan menyeluruh dengan membuat kesimpulan secara rambang tentang pengurusan hutan secara lestari di negeri ini. Dengan mengambil kira maklum balas daripada Jabatan Hutan Sarawak, perspektif yang lebih seimbang dan tepat (mengenai pengurusan hutan di negeri ini) akan diberi pengiktirafan sewajarnya. Ketua Audit Negara telah menulis kepada JAN tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pengurusan hutan dan maklum balas yang dikemukakan oleh Jabatan Hutan juga tidak diambil kira dalam laporan awal audit.

Berkenaan kelemahan pengurusan hutan yang dibangkitkan oleh pembangkang, isu dan tohmahan mengenai segelintir pegawai Jabatan Hutan yang dikatakan "kaki lepak" merupakan satu episod sejarah yang berlalu kerana tindakan pembetulan dan penambahbaikan telah dilakukan. Isu berkaitan dengan tindakan undang-undang yang dibawa oleh Kesatuan Pekerja Jabatan Hutan ke mahkamah telah selesai dan tidak perlu digembar-gemburkan lagi.

Pencelaan Voon Lee Shan (Batu Lintang-DAP) terhadap anggota Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional (BN) sebagai "Yes Men" dan "rubber stamps" merupakan satu penghinaan terhadap Dewan Undangan Negeri Sarawak yang mulia dan kewibawaan wakil rakyat yang menyokong undang-undang Ordinan Perbadanan Perhutanan Sarawak.

Mengenai penyeludupan kayu balak dari negara jiran, kerajaan negeri tidak membenarkan pengimportan balak dari negara luar, termasuk negara jiran yang bertindak mengharamkan pengeksportan balak, kecuali dengan dokumentasi yang dikeluarkan oleh negara asal. Amalan pengurusan hutan secara lestari dilaksanakan di kawasan Hutan Simpan Kekal, dengan keluasan 5.2 juta hektar yang diwartakan, serta kawasan Terlindung Sepenuhnya (0.7 juta hektar) yang meliputi 56 peratus daripada 12.4 juta hektar keluasan tanah Sarawak.

Tiada ulasan: