Ahad, 18 Januari 2009

Terima Kasih Kepada Pengundi Cina

Presiden MCA, Datuk Ong Tee Kiat mengucapkan terima kasih kepada pengundi Cina di Kuala Terengganu yang kekal menyokong MCA dalam pilihanraya kecil pada 17.1.2009. Beliau turut berterima kasih kepada petugas kempen BN, terutamanya ahli-ahli MCA, yang berusaha tanpa mengenal penat lelah sepanjang kempen pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu. Walaupun keputusan pilihanraya kecil hari ini tidak memihak kepada BN, tetapi beliau tetap berterima kasih kepada pengundi Cina yang kekal bersama MCA dalam waktu yang sukar ini. Calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut menang dengan majoriti 2,631 undi. Beliau mendapat 32,881 undi manakala calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh mendapat 30,252 undi. Calon bebas, Azharudin Mamat pula mendapat 193 undi.

Bagaimanapun, sokongan pengundi Cina kepada BN sebenarnya telah meningkat, berbanding dengan pilihanraya umum Mac lalu. Dalam pilihanraya kecil ini, BN menang di semua empat peti undi yang majoriti pemilihnya terdiri daripada kaum Cina.
Keputusan pengundian

Pulau Kambing - BN (1,225 undi ) PAS (958 undi) Peratusan Mengundi (73%)
Kampung Cina - BN (1,125 undi) PAS (668 undi) Peratusan Mengundi (69%)
Paya Bunga - BN (921 undi) PAS (764 undi) Peratusan Mengundi (69%)
Pejabat Bandaran - BN (843 undi) PAS (681 undi) Peratusan Mengundi (66%)

Bagaimanapun, jumlah pengundi Cina yang keluar mengundi berkurangan berbanding dengan Mac dulu. Ianya merupakan faktor mengapa sokongan terhadap pembangkang merosot dalam pilihanraya kecil ini kerana sebilangan besar pengundi Cina di Kuala Terengganu bekerja di negeri-negeri lain.

Tiada ulasan: