Ahad, 5 Julai 2009

Budaya “CAKAP TAK SERUPA BIKIN”


Budaya buruk “Cakap Tak Serupa Bikin” sudah lama wujud di masyarakat kita. Begitu juga yang berlaku dalam parti politik khususnya parti komponen Pakatan Rakyat. Saya memetik kenyataan pemimpin Pergerakan Pemuda Parti DAP pada satu majlis makan malam DAP baru-baru ini.

Beliau menyifatkan SUPP telah menjadi gadis Formula1 kepada Ketua Menteri Sarawak. Kerajaan BN tidak meneliti permasalahan yang timbul sehinggakan kehidupan semakin membebankan.

Kepada saya, ahli-ahli DAP Kuching adalah anak patung kepada Puppet Master DAP Kuching, di mana pada pilihan raya parti yang diadakan di kesemua cawangan sejak kebelakangan ini menyaksikan ahli keluarga dan saudara-mara pemimpin veteran DAP Chong serta pekerja kepada keluarga Encik Chong menguasai semua jawatan utama dalam cawangan termasuk jawatan pengerusi, timbalan pengerusi, setiausaha, bendahari dan lain-lain.

Encik Wong mempertikaikan tindakan parti SUPP yang hanya menyampaikan barangan makanan dan kegunaan untuk mangsa banjir pada awal tahun ini, dan tidak berusaha untuk mencari cara penyelesaian yang lebih baik untuk menghalang kejadian banjir terus berlaku di Sarawak.

Apa pula yang dilakukan oleh DAP? Mereka tidak keluar untuk membantu mangsa dan hanya muncul di akhbar selepas kejadian tersebut, dan menyatakan tugas tersebut adalah tugas pasukan tentera dan penyelamat yang telah di latih. Mengapa pula SUPP dapat mengerakkan Pergerakan Pemuda dan pertubuhan setempat untuk membantu dalam kerja menyelamat dan pemindahan banjir, sedangkan mereka ini tidak dilatih? JELAS sekali DAP tidak berhasrat untuk membantu mangsa banjir dan menuding jari kepada orang lain. Inikah yang dimaksudkan dengan konsep demokrasi yang diperjuangkan oleh DAP? CAKAP TAK SERUPA BIKIN.

Encik Wong menyatakan halatuju kerajaan Pakatan Rakyat adalah untuk menerajui kerajaan bersama rakyat.

Ternyata hujah ini tidak benar, lihatlah apa yang berlaku di Negeri Perak, Kedah dan Pulau Pinang sejak kebelakangan ini, rakyat tidak diutamakan langsung dan usaha yang dilakukan hanya untuk kepentingan kroni dan pemimpin Pakatan Rakyat, hak kepentingan rakyat diketepikan. Tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang meletak jawatan kerana tidak menunjukkan prestasi yang baik atau tidak menjalinkan hubungan baik dengan pemimpin Pakatan Rakyat adalah tidak wajar, kerana ianya membazirkan duit rakyat dan tidak menghormati rakyat yang telah memilih mereka. Kita lihat sahaja berapa sudah wakil rakyat yang meletak jawatan, atas kepentingan peribadi dan juga memastikan kerusi yang dikosongkan dimonopolikan oleh Pakatan Rakyat.

BN dipertikaikan tidak berani untuk menerima pendapat rakyat berhubung isu tanah. DAP telah menimbulkan usul untuk memperbaharui geran tanah secara automatik untuk tempoh 99 tahun, dan pembatalan syarat Seksyen 47 secara automatik sekiranya tanah tersebut tidak digunapakai oleh kerajaan dalam tempoh 2 tahun. Namun Ahli Dewan Undangan Negeri SUPP telah meninggalkan persidangan sebaik sahaja YB Chong Chieng Jen mengemukakan usul tersebut, sehinggakan tidak cukup quorum dan usul tersebut terpaksa dibatalkan.

Tindakan meninggalkan persidangan dewan untuk membantah pembentangan sesuatu dasar dipraktikkan oleh parti pembangkang terdahulu. Mengapa pula parti komponen BN tidak boleh berbuat demikian? Apatah lagi usul yang dibentangkan sudah lapuk dan tidak logik. Pembaharuan geran tanah yang tamat secara automatik sememangnya tidak logik kerana tidak wajar untuk memperbaharui geran tanah di mana pemiliknya telah meninggal dunia dan tidak adil untuk memperbaharui geran tanah bagi tanah yang tidak digunapakaikan langsung dan dibiar terbiar begitu sahaja. Seksyen 47 diadakan sebagai satu alat untuk memudahkan pihak kerajaan melaksanakan projek pembangunan di kawasan untuk kepentingan masyarakat.

Encik Wong menyatakan Presiden SUPP selaku Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak disifatkan sebagai pelapor cuaca dan tidak berusaha untuk menyelesaikan masalah jelebu yang mengancam kesihatan rakyat Sarawak.

Sejak perlantikan Timbalan Ketua Menteri sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak, beliau telah menyatupadukan semula semua agensi kerajaan untuk membantu dalam melancarkan kerja pengurusan bencana alam termasuk banjir, jelebu, kejadian kemalangan kapal terbang, jangkitan penyakit cosackie, Influenza A H1N1 dan lain-lain. Oleh itu kenyataan yang dikatakan oleh pemimpin DAP adalah tidak benar, pelbagai usaha telah diadakan termasuk lawatan dan perbincangan serta penguatkuasaan antara Sarawak dengan Indonesia telah diadakan untuk menyelesaikan masalah jelebu yang berpunca dari negara jiran Indonesia. Sebaliknya pemimpin DAP adalah tukang cerita dongeng yang suka membuat cerita khayalan mengikut citarasa mereka. Mereka ini hanya pandai cakap sahaja, tetapi tidak dapat membuahkan hasil atau pendapat serta tindakan yang bernas untuk membantu usaha yang memanfaatkan rakyat khususnya dalam pengurusan bencana alam dan malapetaka.

Encik Wong berasa gembira kerana inilah julung kalinya pemimpin Parti Keadilan Rakyat menyertai majlis makan malam perpaduan anjuran Parti DAP.

Jelas sekali tiada persefahaman antara pemimpin PKR dan DAP di Sarawak dan mereka sering berebut bertanding dalam pilihan raya yang lepas. Pemimpin DAP juga merupakan Katak Politik yang pertama di Sarawak di mana wujudnya perpecahan kepimpinan pada tahun 1990an. Kalau diimbas kembali ini bukannya pertama kali pemimpin PKR menghadiri majlis makan malam DAP, sebelum ini pemimpin PKR yang merupakan bekas pemimpin DAP telah menghadiri pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh DAP di seluruh Sarawak.

Secara keseluruhannya DAP suka saja bercerita dongeng... cakap-cakap sahaja untuk memburuk-burukkan orang lain, tetapi sendirinya tidak berbuat apa-apa perkara yang baik pun.. Janganlah percaya kepada segala tomahan dan janji-janji yang dinyatakan oleh mereka ini... mereka ini Ahli Politik PEMBOHONG yang sudah lapuk...

Tiada ulasan: