Jumaat, 24 Julai 2009

Iban Tuntut Permohonan Maaf Bagi Kenyataan Menghina

Pemakaian cawat menimbulkan kemelut politik di Negeri Kenyalang ini. Ia bermula dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyalahkan kekalahan pembangkang pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Batang Ai pada April, yang menurutnya disebabkan pengundi yang memakai cawat tidak tahu mengundi dengan betul.

Kenyataannya itu dilaporkan dalam portal berita Malaysiakini pada 11 Julai, dan menimbulkan kemarahan kerana ia bukan berdasarkan fakta, kata Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Alfred Jabu yang mahu Hadi meminta maaf kepada masyarakat Iban, terutamanya di Lubok Antu. Walaupun Presiden PAS berhak memberikan pandangan, beliau terbukti salah kerana orang yang bijak mengundi Barisan Nasional (BN) dan kenyataan menghina beliau itu merendah-rendahkan pengundi.
Pada pilihan raya kecil 7 April itu, BN mengekalkan kerusi majoriti kaum Iban itu selepas muka baru Malcolm Mussen Lamoh menewaskan bekas anggota Parlimen Lubok Antu selama lima penggal Jawah Gerang dari Parti Keadilan Rakyat (PKR). Kesal dengan kenyataan Hadi itu yang dibuat menjelang pilihan raya kecil DUN Manik Urai di Kelantan yang dimenangi oleh PAS, sesiapa yang menghina masyarakat itu patut meminta maaf jika beliau seorang yang bertanggungjawab.

Tan Sri sering melawat Lubok Antu, iaitu sebelum pilihan raya kecil, semasa dan selepasnya dan dalam keadaan biasa, anda tidak lihat sesiapa yang memakai cawat, kecuali semasa persembahan tarian tradisional dan semasa pakaian tradisional dipamerkan dan ini menunjukkan BN amat kukuh di Sarawak.

Mengulas isu yang sama, Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS) Datuk Seri Dr James Masing berkata kenyataan seumpama itu boleh menimbulkan ketegangan kaum di negara ini kerana ia mencadangkan yang pengundi adalah tidak bertamadun. Menggelar pengundi Dayak sebagai tidak bertamdun adalah amat tidak wajar. Ini menunjukkan betapa PAS tidak mengetahui langsung mengenai keadaan di Batang Ai.

Sementara itu, Tan Sri Dr George Chan, Presiden Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) berkata beliau kesal dengan kenyataan Hadi itu. Pemimpin politik perlu sensitif dan bertanggungjawab apabila membuat kenyataan media untuk mengelakkan ketegangan dalam sebuah negara pelbagai kaum. Sebagai seorang ahli politik berpengalaman, Presiden PAS patut sedar akan tanggungjawabnya.

Tiada ulasan: