Jumaat, 25 Disember 2009

KEJATUHAN PEMIMPIN DAP

Pemilihan JAWATANKUASA DAP SARAWAK pada 13.12.2009 menyaksikan ramai daripada pemimpin DAP memperolehi undian yang lebih rendah berbanding pada tahun 2006. Keadaan berlaku di mana wujudnya kumpulan yang cuba menjatuhkan kepimpinan DAP Sarawak WONG HO LENG yang telah lama memegang jawatan tersebut. Akan tetapi motif tersebut tidak berjaya dan kumpulan tersebut kalah dengan teruk dalam pemilihan tersebut.


Di antaranya Voon Lee Shan bekas bendahari DAP Sarawak kalah dengan teruk dan disingkirkan dari Jawatankuasa DAP Sarawak bersama kuncu-kuncunya.. Selepas pemilihan tersebut beliau enggan mengulas banyak mengenai kekalahannya dan hanya menonjol jari kepada pihak yang merancang untuk menjatuhkan beliau. Akan tetapi sekiranya beliau tidak terlibat dengan kumpulan menjatuhkan WONG HO LENG, takkan beliau dan pengikutnya yang bertanding semuanya kalah dengan undi yang banyak.


Juga dipertikaikan beliau seringkali menimbulkan isu sensitif yang membawa permasalahan kepada parti DAP sehinggakan kepimpinan DAP mahu menyingkirkan beliau daripada AJK Negeri dan juga kemungkinan besar disingkirkan dari senarai calon bertanding DAP pada pilihan raya yang akan datang. Beliau kini sudah kehilangan kuasa dan sokongan ahli parti kerana dipertikaikan cuba menjatuhkan kepimpinan DAP.

Beliau juga tidak sependapat dengan kepimpinan golongan muda DAP masa kini dan seringkali bertindak seorang diri tanpa melibatkan ahli parti di kawasan.. AJK DAP tidak berpuas hati dengan tindakannya membawa masuk pemimpin DAP dari kawasan lain tetapi tidak menghiraukan ahli parti kawasan. Ianya dipertikaikan untuk menguatkan kuasanya dalam parti untuk memperjuangkan jawatan yang lebih tinggi. Tetapi semua ini telah dikesan dan diketahui oleh pemimpin generasi muda yang berjaya mengagalkan usaha beliau. Kedudukan beliau sebagai Wakil Rakyat DAP kawasan DUN Batu Lintang kini tergugat dan kemungkinan besar akan digantikan oleh calon baru yang lebih muda.. Rebutan calon bertanding akan memudaratkan sokongan DAP pada pilihan raya yang akan datang...dan peluang untuk BN mengambil balik kerusi ini semakin cerah... namun isu IKON PEMIMPIN DAP BANDAR KUCHING masih mempengaruhi sokongan pengundi.

Tiada ulasan: