Jumaat, 6 Februari 2009

Langkah Keselamatan Tambahan Di KIA

Berkuatkuasa minggu depan, bagasi serta barangan penumpang bagi penerbangan domestik dan antarabangsa akan diperiksa secara rambang sebagai langkah tambahan keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (KIA). KIA menjadi lapangan terbang yang pertama di negara ini yang akan melaksanakan pemeriksaan itu sebelum langkah berkenaan diperluaskan ke lapangan terbang lain secara berperingkat. Keadaan ini mungkin akan mendatangkan kesusahan kepada orang ramai tetapi diharapkan mereka faham kerana ini untuk kepentingan keselamatan dan mengelakkan kejadian kecurian berlaku di lapangan terbang.

Bagasi yang dibawa dengan tangan tidak perlu melalui pemeriksaan rambang. Apabila pemeriksaan rambang dibuat pegawai keselamatan akan memastikan segala maklumat seperti nombor siri pada tag bagasi yang dilekatkan semasa pemeriksaan masuk, sama dengan maklumat yang ada di tiket milik penumpang terbabit. Jika terdapat perbezaan maklumat dalam tag bagasi dan tag tiket milik penumpang maka siasatan lanjut akan diadakan. KIA mahu memastikan penumpang berasa selesa dan selamat sebelum berlepas, semasa berada di dalam pesawat dan selepas sampai ke destinasi.

Pelaksanaan pemeriksaan tidak terhad kepada lapangan terbang yang menjadi pintu masuk utama setiap negeri tetapi turut dilaksanakan di semua lapangan terbang di bandar-bandar utama negeri. Perbincangan dengan syarikat-syarikat penerbangan akan dilakukan dalam masa terdekat bagi memberi penerangan tentang langkah keselamatan terbaru di KIA. Kemungkinan akan melaksanakan pemeriksaan ke atas kesemua bagasi jika tidak ada sebarang masalah namun buat permulaan buat masa ini tumpuan hanya diberi kepada pemeriksaan secara rambang saja.

Tiada ulasan: