Ahad, 2 Ogos 2009

Hanya 7% Bantuan Daripada Kerajaan Negeri Untuk Penduduk Miskin

Kerajaan Pulau Pinang hanya menyalurkan kira-kira 7 % daripada keseluruhan bantuan untuk penduduk miskin di kawasan Parlimen Nibong Tebal berbanding 93 peratus yang diperuntukkan oleh kerajaan pusat sepanjang tempoh Januari hingga Julai tahun ini.



Penasihat Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Zainal Abidin Osman berkata kerajaan negeri hanya memperuntukkan kira-kira RM30,000 untuk membantu penduduk miskin di kawasan itu berbanding peruntukan RM360 ribu daripada kerajaan pusat. Bantuan yang Barisan Nasional (BN) berikan adalah lebih banyak daripada bantuan kerajaan negeri. Dalam tempoh itu kerajaan pusat telah memberi bantuan kepada 1,701 penduduk miskin dari semua kaum di kawasan Nibong Tebal. Zainal Abidin yang juga Ketua Umno bahagian Nibong Tebal berharap kerajaan negeri dapat memberikan lebih banyak bantuan kepada golongan miskin di negeri itu.
Oleh itu, apa yang sering diceramahkan oleh KM Pakatan Rakyat hanya cakap sahaja "KONG NIA LA". Teringat kembali jawapan yang diberikan oleh pemandu teksi di Pulau Pinang semasa lawatan kami Pulau Pinang, di mana kami bertanyakan janji-janji dan kenyataan yang dilaungkan oleh KM Pakatan Rakyat. Semua jawapannya adalah KM Penang hanya cakap sahaja dan semua tidak ditunaikan.

Tiada ulasan: