Jumaat, 21 Ogos 2009

Sarawak Akan Mempunyai Makmal Ujian A (H1N1) Bulan Depan

Sarawak akan mempunyai makmal ujian sendiri menjelang pertengahan bulan depan bagi membolehkan Hospital Besar Sarawak (SGH) melakukan ujian penyakit influenza A(H1N1). Makmal itu dapat mempercepatkan ujian influenza A(H1N1) tanpa perlu menghantar sampel ke Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) atau Hospital Queen Elizabeth (QEH) di Sabah. Empat petugas perubatan kini mengikuti latihan untuk menjalankan ujian manakala sudah ada beberapa peralatan di sini dan beberapa lagi akan dibeli.


Menjelang pertengahan September, Hospitak Umum Sarawak mampu menjalankan ujian sampel sendiri. Sebelum ini, sampel kahak atau tekak pesakit untuk ujian A(H1N1) dihantar ke IMR atau QEH di mana keputusan biasanya diketahui dalam tempoh 24 jam tetapi memandangkan kes tertangguh, hasil keputusan mengambil masa yang lama. Jawatankuasa Bantuan Bencana Negeri meminta orang ramai bersedia menghadapi kemuncak wabak itu, dengan memberi pembayang bahawa keadaan buruk masih belum tiba. Bilangan orang yang cuba mendapatkan rawatan berkaitan penyakit selesema (ILI) serta mereka yang perlu dimasukkan ke wad terus meningkat.


Pada pertengahan Julai lepas kira-kira 0.5 peratus jumlah pesakit luar di klinik kerajaan menunjukkan ILI tetapi sebulan kemudian jumlah itu meningkat kepada 5.5 peratus pada pertengahan bulan berikutnya. Jumlah kes kluster di sekolah, institut pengajian tinggi dan pusat penjagaan kanak-kanak di Kuching, Sibu dan Miri telah menurun secara mendadak sejak keadaan menjadi kemuncak pada minggu pertama Ogos. Kerajaan menasihatkan wanita mengandung supaya mengambil langkah pencegahan kerana separuh daripada enam kematian dilaporkan di negeri Sarawak ada berkaitan dengan wanita mengandung. Ibu mengandung harus elak tempat yang sesak, mengamalkan kebersihan khususnya mencuci tangan, guna topeng muka dan mendapatkan rawatan awal jika ada tanda-tanda dan simptom selesema.

Tiada ulasan: