Sabtu, 6 Februari 2010

Capai penembusan internet 50 peratus di S’wak

Timbalan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan berharap DiGi Telecommunications Sdn Bhd (DiGi) mampu memperluaskan liputan perkhidmatan jalur lebarnya ke seluruh kawasan di Sarawak menjelang hujung tahun ini. Ia merupakan sesuatu yang sangat mencabar untuk dicapai bagi membantu kerajaan menjayakan matlamat penembusan internet sebanyak 50 peratus di Sarawak. Kerajaan berharap perkhidmatan jalur lebar dapat meliputi seluruh Kuching, Miri, Sibu, Bintulu dan Mukah sebelum hujung tahun ini.

Penembusan jalur lebar itu yang merangkumi perkhidmatan internet yang berkualiti akan mewujudkan persekitaran bersaing di negeri khususnya dalam pelaburan. Perkhidmatan internet yang baik juga, bukan sahaja memberi kelebihan kepada masyarakat di sini malah para pelabur juga. Salah satu kriteria untuk menjadikan negeri ini sebagai lokasi pelaburan yang baik adalah dengan mempunyai perkhidmatan jalur lebar yang pantas. Jika liputan itu mampu diperluaskan ke seluruh Sarawak, ia juga mampu menarik lebih ramai pelabur untuk melabur di Sarawak.



Justeru, perkhidmatan jalur lebar yang pantas adalah sangat penting. Permintaan untuk perkhidmatan internet yang lebih baik, pantas dengan harga berpatutan kian meningkat. Permintaan itu adalah berikutan daripada internet yang kini merupakan sumber utama untuk memperolehi maklumat-maklumat bagi setiap masyarakat.

Tiada ulasan: