Rabu, 17 Februari 2010

Sarawak pesat 10 tahun akan datang

Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu berkata, Sarawak bakal menerima pembangunan pesat sepuluh tahun akan datang, hasil daripada komitmen kerajaan pusat dan negeri.Beliau berkata, kerajaan pusat telah memperuntukkan sejumlah RM3.7 bilion untuk Sarawak bagi melaksanakan projek pembangunan infrastruktur di kawasan luar bandar di bawah peruntukan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). Kita menyambut baik peruntukan yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak bagi membangunkan kawasan luar bandar supaya rakyat di kawasan berkenaan dapat menikmati kemajuan sama seperti di bandar.

Komitmen yang ditunjukkan oleh semua pihak termasuk agensi kerajaan negeri dan pusat akan memberi perubahan besar kepada kemajuan Sarawak pada masa akan datang. Semua pihak termasuk rakyat yang berbilang kaum telah menunjukkan komitmen yang tinggi dalam usaha membangunkan Sarawak dan ia memudahkan dasar kerajaan disampaikan secara terus kepada rakyat. Hasil sokongan kerajaan pusat, maka hasrat untuk membasmi kemiskinan di kawasan luar bandar akan tercapai.

Sarawak akan pesat membangun menjelang tahun 2020 dan ia adalah berdasarkan kepada fokus pembangunan yang dirancang kerajaan Barisan Nasional. Kerajaan juga telah memberi fokus kepada pembasmian kawasan luar bandar serta menggalakkan pembangunan pusat pertumbuhan desa dan pertanian seperti di Batang Sadong, Sri Aman, Kuala Bruit dan sebagainya.

Tiada ulasan: