Khamis, 4 Februari 2010

1Malaysia Yang Diperlukan Rakyat


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata gagasan 1Malaysia merupakan konsep yang diperlukan oleh rakyat kerana ia mempertahankan hak semua kaum di negara ini seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan dan Rukun Negara serta mampu memajukan negara. Memandang sinis sikap pembangkang yang kini menukar irama daripada "Malaysian Malaysia" kepada "Middle Malaysia", Konsep 1Malaysia kini telah diterima oleh sebahagian besar rakyat negara ini.


Berucap di hadapan 51,000 rakyat Melaka yang membanjiri Pantai Klebang pada Program 1Malaysia Bersama Rakyat Negeri Melaka Khamis malam, Najib berkata konsep 1Malaysia selaras dengan peruntukan Perlembagaan dan Rukun Negara tanpa mempersoalkan hak mana-mana kaum. "Janganlah kita persoalkan hak orang Melayu. Jangan kita persoalkan kewarganegaraan bukan Melayu, mereka telah jadi warganegara kita. Mereka tetap jadi warga yang setia kepada negara, negara kita akan terus maju dan berjaya.".


Gagasan 1Malaysia memupuk satu semangat baru di kalangan rakyat ke arah kecemerlangan negara. Najib turut mengajak rakyat agar "berhijrah" daripada bersikap toleransi kepada penerimaan kerana bersikap toleransi bererti masyarakat sebenarnya tidak rasi antara satu sama lain. Sebaliknya apabila bersikap penerimaan, ia bererti kepelbagaian dalam masyarakat dapat diterima sebagai satu kekuatan.

Tiada ulasan: