Rabu, 17 Februari 2010

JANGAN POLITIKKAN PENDIDIKAN

Pihak parti pembangkang diminta agar tidak menimbulkan sebarang prasangka terhadap pembangunan pendidikan dalam usaha melahirkan generasi muda yang berpendidikan. Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Robert Lau Hoi Chew berkata, pengambilalihan Kolej Bersatu Sarawak (UCS) oleh kerajaan negeri merupakan sebahagian usaha ahli Lembaga Pengarah UCS untuk menaikkan taraf kolej berkenaan kepada institusi pengajian tinggi yang bertaraf tinggi. Sebagai sektor swasta, UCS mempunyai sumber kewangan yang terhad dan telah mengambil langkah yang mencabar seperti mana yang dilakukan oleh Datuk Patinggi Tan Sri Dr Wong Soon Kai ketika beliau mencadangkan idea penubuhan UCS. Kita berasa bertuah kerana kerajaan negei telah meng-ikitirafkan kualiti dan piawaian kampus dan bersetuju dengan cadangan penjenaman semula UCS kepada Kolej Laila Taib.

Pasukan Berwawasan Barisan Nasional (BN) Sibu yang dipengerusikan oleh Dato Sri Wong Soon Koh telah menerima pelbagai kritikan yang tidak berasas berhubung penjenamaan semula UCS kepada Kolej Laila Taib. Sebagai insitusi pengajian tinggi swasta yang tidak berasaskan keuntungan semata-mata, UCS telah menawarkan yuran pengajian paling murah berbanding dengan mana-mana institusi pengajian swasta lain. Juga tidak pernah berasa ragu-ragu akan piawaian dan kualiti yang ditawarkan di UCS.

Sehubungan itu, mana-mana pihak terutamanya parti pembangkang tidak layak mengkritik isu pendidikan yang menjadi keutamaan Pasukan Berwawasan BN Sibu. Jika parti pembangkang memiliki keinginan untuk membantu masyarakat, mereka juga boleh menubuhkan kolej swasta dan berhenti memberi komen yang tidak membina. Jika Parti SUPP dapat membina kolej swasta, kenapa mereka tidak boleh? Untuk lebih 10 tahun, objektif utama kerajaan BN ketika menerajui pucuk pimpinan kerajaan, telah berusaha sedaya upaya dalam meningkatkan taraf pendidikan. Selagi pembangunan pendidikan menjadi keutaman, semua pihak perlu memainkan peranan dan tanggungjawab bersama dengan saling berkerjasama dalam menjayakan usaha kerajaan untuk melahirkan generasi muda yang berpendidikan.

Tiada ulasan: