Ahad, 18 April 2010

BAKAL CALON BN SUPP SIBU

Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) akan berme-syuarat pada 25 April ini untuk memutamadkan calon bagi bertanding pada pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Sibu. Presiden SUPP Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan berkata walaupun cawangan parti itu di Sibu mencadangkan Robert Lau Hui Yew atau lebih dikenali ‘Robert Lau Junior’ sebagai calon, perkara itu perlu dibincangkan oleh CWC parti.



Pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Sibu diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Robert Lau Hoi Chew yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan pada 9 April akibat barah. Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) menetapkan hari penamaan calon adalah pada 8 Mei dan jika ada pertandi-ngan hari mengundi ialah pada 16 Mei.



Robert Lau Hui Yew, yang menjadi anggota SUPP sejak 17 tahun lepas dan penolong bendahari cawangan itu, adalah dua pupu mendiang Hoi Chew. Ayah Hui Yew, Lau Swee Nguong, ialah pengerusi Kumpulan Syarikat KTS, yang terlibat dengan perniagaan kayu balak, eksport balak, pembuat papan lapis, ladang kelapa sawit dan perkapalan.



Beliau telah didik oleh mendiang untuk mengambil alih daripada beliau dan telah membabitkan diri dalam program pembangunan semula sekolah-sekolah yang berasaskan sekolah Kristian, sebuah projek yang diilhamkan oleh Hoi Chew yang mana mendiang akan diingati selama-lamanya. Sibu mempunyai 54,695 pengundi berdaftar yang mengandungi 52,158 peng-undi biasa dan 2,537 peng-undi pos yang terdiri 1,910 anggota tentera dan 627 anggota polis.

Tiada ulasan: