Sabtu, 10 April 2010

Lau Banyak Memberi Sumbangan Dan Jasa Kepada Sarawak Dan Negara

Ketua Menteri Sarawak Pehin Sri Abdul Taib Mahmud berkata kematian Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Robert Lau Hoi Chew merupakan satu kehilangan besar bagi negeri Sarawak. Mendiang telah banyak memberikan sumbangan dan jasanya kepada negara dan negeri Sarawak sepanjang beliau berkhidmat dalam kerajaan pusat. Sepanjang penglibatannya dalam politik, Lau yang merupakan anggota Parlimen Sibu selama lima penggal sejak 1990 telah bekerja keras untuk membangunkan bandar Sibu termasuk daripada aspek kebersihan.


Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Robert Lau, 68, yang juga anggota parlimen bandar Sibu di kediamannya di Kuala Lumpur pagi Jumaat setelah sekian lama menghidap barah hati. Keluarga Lau memiliki kumpulan KTS - sebuah konglomerat yang terbabit dalam industri pembalakan dan media. Kumpulan KTS memiliki beberapa akhbar termasuk Borneo Post dan Oriental Daily News.

Mendiang dari SUPP memenangi kerusi tersebut dengan majoriti 3,235 undi. Beliau menewaskan calon DAP Wong Ho Leng dan calon PKR Lim Chin Chuang. Kematiannya akan membawa kepada satu lagi pilihan raya kecil - yang kesebelas selepas pilihan raya umum 2008. Ia juga merupakan pilihan raya kecil kedua di Sarawak selepas DUN Batang Ai. Pilihan raya kecil tersebut perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas tarikh berlaku kekosongan. Pada pilihan raya umum 2008, Lau mendapat 19,138 undi manakala Wong mendapat 15,903 undi dan Lim (812). Lau mewakili parlimen Sibu sejak 1990. Dalam pilihan raya umum 2008, parlimen Sibu mempunyai 53,679 pengundi, dengan majoriti kaum Cina (60 peratus), Melanau (20 peratus), Iban (18 peratus) dan Orang Ulu (1.1 peratus).

Tiada ulasan: