Sabtu, 3 April 2010

Kerajaan BN Mementingkan Matlamat Politik Berbanding Soal Politik

Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak mementingkan soal politik berbanding dengan matlamat politik itu sendiri iaitu mahu melihat rakyat Malaysia mencapai tahap pembangunan diri yang maksimum, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Matlamat politik itu ialah BN ingin melihat rakyat 1Malaysia membangun menjadi rakyat sebuah negara yang maju, sebuah negara yang berpendapatan tinggi, sebuah negara yang mana kemiskinan tidak lagi menjadi hambatan kepada masyarakat kita," katanya ketika berucap melancarkan Yayasan Kelana Ehsan (YKE) di Felda Sungai Tengi pada 3.4.2010.

Perdana Menteri berkata kerajaan tidak mahu terlalu dibuai-dibuai dan terlalu terbawa-bawa dengan sentimen politik apatah lagi mainan politik yang tidak menguntungkan rakyat. Politik adalah sebuah wahana dan kaedah yang membolehkan kita menilai sama ada sesebuah parti dan kepimpinan parti itu boleh dikatakan kepimpinan yang boleh diterima, yang boleh diberi keyakinan, yang boleh diberi kepercayaan.

YKE yang ditubuhkan pada 21 Ogos 2009 itu bertujuan untuk menjaga kebajikan masyarakat khususnya di negeri Selangor tanpa mengira agama, bangsa dan warna kulit. Mengapa dan kenapa sebuah yayasan telah ditaja oleh Badan Perhubungan Umno Negeri Selangor, bersama-sama dengan rakan-rakan kita dalam parti BN, walhal kerajaan sediakan pelbagai bantuan yang telah dan akan terus disampaikan kepada rakyat yang memerlukan bantuan.


Sebab-musababnya ialah beberapa pertimbangan yang kerajaan lakukan antaranya betapa pentingnya bidang pendidikan dalam melakar dan mencorak masa depan bangsa dan negara kita, sehinggakan dalam soal pendidikan dan penguasaan ilmu perlu kita sediakan kepada terutamanya untuk golongan yang berpendapatan rendah boleh dikatakan tiada noktahnya. Berdasarkan matlamat itu, Umno dan BN berasa terpanggil untuk memberikan sumbangan di Selangor walaupun negeri itu boleh dikatakan lebih maju berbanding negeri-negeri yang lain.

Kerajaan percaya pertolongan kebajikan ini boleh beri kesan dan impak yang besar kepada mereka yang menerima bantuan. Ini adalah antara mesej yang kami ingin paparkan melalui penubuhan yayasan ini. Antara objektif khusus YKE adalah menjadi platform untuk mendekati masyarakat tanpa mengira kaum bagi membantu meringankan beban mereka serta mengurus dan menyelaras aktiviti-aktiviti masyarakat yang berhubung kait dengan penganjuran seminar, kursus, bengkel dan sebagainya.

Tiada ulasan: