Sabtu, 6 Jun 2009

Kegiatan Ah Long Kini Berunsur Jenayah

Kegiatan ah long /ceti haram akan dibanteras sehabis-habisnya kerana ia bukan lagi hanya berkisar kepada aktiviti peminjaman wang tetapi berkait dengan jenayah seperti pengedaran dadah, pelacuran dan samseng. Isu itu sudah berada pada tahap yang amat serius dan membimbangkan, polis akan terus bertindak tegas bagi menyekat kegiatan ah long daripada terus berleluasa.

Polis telah mengenal pasti dan sedang memantau kegiatan beberapa kumpulan ah long khususnya di kawasan Lembah Klang, Selangor, Johor dan Pulau Pinang yang didapati bertindak kejam dan ganas terhadap peminjam, termasuk kegiatan ahli-ahli kumpulan Kristal 9-Gem Enterprise (K9) yang disyaki terlibat dengan kes tiga peminjam wang yang dikurung dan dirantai seperti binatang di sebuah rumah kedai di Serdang, minggu lalu. Saki baki kumpulan ini sedang diburu polis.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein telah mengarahkan timbalannya Datuk Wira Abu Seman Yusop dan Ketua Setiausaha kementerian Datuk Mahmood Adam menghidupkan semula jawatankuasa yang telah wujud sebelum ini bersama Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Kementerian Kewangan dan Kementerian Penerangan bagi menangani isu ah long secara menyeluruh. Pihak polis akan memantau kegiatan pemberi pinjaman wang berlesen yang berdaftar di bawah Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Usaha ini penting bagi memastikan pemberi pinjaman wang berlesen ini tidak terlibat dengan amalan atau corak perniagaan ala ah long. Jika didapati terlibat dengan kegiatan seperti itu, kementerian akan mengambil tindakan tegas termasuk mendapatkan kerjasama Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk menggantung atau membatalkan lesen pemberi pinjaman wang berlesen itu.

1 ulasan:

Victoria Loans berkata...

Hello Kekasih di dalam Kristus,
Saya Menteri Victoria Osteen, Isteri kepada Pastor Joel Osteen Pastor Kanan Gereja Lakewood, gereja Protestan yang terbesar di Amerika Syarikat, Kami datang bersama-sama dan melihat bahawa sesetengah orang memerlukan sedikit bantuan kewangan dan bantuan jadi kami mengambil keputusan untuk membentuk sebuah syarikat pinjaman yang memberi manfaat oleh semua orang di atas 18, anda adalah daripada tidak penting tetapi apa yang kita jaminan anda adalah bahawa anda layak untuk pinjaman, anda mendapatkannya penghantaran hari yang sama ke akaun bank anda dengan syarat,
Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan

Hubungi syarikat pinjaman secara sah dan secara rasmi berlesen yang ialah Victoria Osteen Firma Pinjaman, A christian dibina Syarikat Pinjaman.
Untuk maklumat lanjut e-mel- victoriaosteenloanfirm@gmail.com