Ahad, 7 Jun 2009

Pelancong asing kagumi Kompleks DUN baru

Pembinaan Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak baru yang pernah dilabelkan oleh parti pembangkang sebagai pembaziran. Tetapi pelancong asing melihat pembinaan bangunan yang tersergam indah di tebing Sungai Sarawak itu sebagai satu mercu tanda bandar raya Kuching. Sebagai mercu tanda, ia menurut pelancong asing yang ditemui Utusan Borneo di sini semalam, bakal menarik perhatian para pelancong.

Pedro Nogueira, 42, dari Portugal memuji keindahan struktur binaan bangunan yang dibina dengan kos kira-kira RM300 juta itu. Dia yang pertama kali menjejakkan kaki ke Bumi Kenyalang berkata beliau tidak pernah melihat bangunan seindah ini di tebing Sungai Sarawak. Kelihatan sungguh tenang, tidak ada pengawal mengelilingi bangunan itu, malah tidak seperti bangunan-bangunan di kebanyakan negara di Eropah yang pernah beliau lawati. Ia boleh menjadi mercu tanda baru untuk bandar raya ini. Mercu tanda ini lebih bermakna lagi kerana ia melambangkan demokrasi, perpaduan dan keindahan negara.

Sementara itu, Dalia Cristovao, 36, juga pelancong dari Portugal berkata pada mulanya dia tidak mengetahui Kompleks DUN berkenaan semasa beliau bersiar-siar di Tebingan Kuching, terlihat bangunan itu tetapi kurang pasti bangunan apa. Lantas beliau bertanya kepada orang di sini, ada di antara mereka, tidak pasti bangunan apa, ada di antara mereka memberitahu beliau bahawa itu adalah Kompleks DUN baru negeri ini. Beliau menyifatkannya sungguh mengkagumkan, dan mencadangkan bangunan tersebut menjadi sebahagian daripada landskap yang indah untuk bandar raya Kuching.

Dibina di atas keluasan 172 ekar, bangunan itu menurut beliau menampilkan ciri-ciri budaya timur yang boleh menjadi tarikan unik pelancong. Pelancong berharap pihak berkuasa pelancongan akan membenarkan kami melawat bangunan itu suatu hari nanti. Bangunan baru DUN ini terletak di atas tanah seluas 172 ekar dan pernah dikatakan akan menjadi mercu tanda seperti Sydney Opera House di Australia dan Eiffel Tower di Paris, Perancis. Ia boleh memuatkan 108 orang Ahli Dewan Undangan Negeri, masing-masing dengan pejabat mereka sendiri, dan kompleks baru ini juga mempunyai dewan bankuet yang boleh memuatkan 1,000 orang, taman letak kereta yang boleh memuatkan 315 kereta dengan padang kawat berhadapan dengan tebingan sungai.

Terri Gordon-Davis, 30-an, dari Dunedin, New Zealand turut kagum dengan keindahan bangunan ini ketika pertama kali dia melihatnya dari bangunan Dewan Bandaraya Kuching Utara. Beliau yang baru saja tiba di bandar raya ini beberapa hari lepas, bersama teman-temannya yang lain dibawa melawat Muzium Kucing di bangunan Dewan Badaraya Kuching Utara, Petra Jaya. Dari situlah, beliau melihat bangunan yang tersergam indah dari seberang, iaitu bangunan DUN baru itu. Beliau sungguh terpegun melihatnya kerana keunikannya ditambah lagi lokasinya terletak di tebing sungai Sarawak. Sememangnya bangunan ini boleh dijadikan mercu tanda yang baru buat Sarawak. Beliau berkesempatan melihat bangunan ini secara dekat apabila saya bersiar-siar di Tebingan Kuching.

Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) baru yang bernilai RM300 juta akan dibuka secara rasmi pada 27 Julai depan dalam satu majlis gilang-gemilang oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin dan sehari selepas pembukaannya, tiga majlis akan diadakan di kompleks tersebut iaitu Mesyuarat Pra Persidangan Majlis Raja-Raja pada 28 Julai, sementara Persidangan Majlis Raja-Raja akan diadakan pada 29 dan 30 Julai.

Tiada ulasan: