Jumaat, 4 September 2009

Pembangkang Perak Tak Hormat Perlembagaan Negara

Tindakan ahli-ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak daripada pakatan pembangkang yang mengadakan mesyuarat menyerupai persidangan di sebuah hotel disifatkan ‘tidak menghormati’ perlembagaan dan sistem demokrasi negara. Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata ahli-ahli DUN daripada pakatan pembangkang dilihat sengaja berbuat demikian untuk menjatuhkan kerajaan negeri yang sah ketika ini.

Lazimnya persidangan DUN boleh diadakan di mana-mana lokasi asalkan ia mendapat perkenan atau persetujuan daripada ketua sesebuah negeri. Merujuk kes di Perak, ia tidak menjadi satu kesalahan mengadakan mesyuarat menyerupai persidangan DUN di hotel (Hotel Heritage) asalkan Sultan Perak telah bersetuju dan mengeluarkan notis tarikh dan tempat persidangan diadakan. Tetapi jika tidak, maka ia dilihat sebagai ‘mencabar’ perlembagaan dan sistem demokrasi berparlimen negara.

Tindakan ADUN pakatan rakyat berbuat demikian hanya untuk mewujudkan kekeliruan di kalangan rakyat. Jika mereka (ADUN Pakatan Rakyat) mengatakan kerajaan sekarang yang diketuai Datuk Seri Zambry Abdul Kadir tidak sah, maka mereka tidak perlu menghadiri persidangan yang dijalankan kerajaan negeri. Tindakan sedemikian adalah tidak bertanggungjawab dan mengadaikan hak rakyat yang mengundi mereka pada pilihan raya tahun lepas.

Tiada ulasan: