Jumaat, 25 September 2009

Penguatkuasaan Secara Elektronik Untuk Kurangkan Kelajuan Dan Kemalangan Jalan Raya

Kelajuan itu membunuh tetapi fakta itu tidak dapat menimbulkan rasa serik di kalangan para pemandu rakyat negara ini jika dilihat secara relatif dengan bilangan kes kemalangan yang tinggi akibat kecuaian semasa memandu.Hampir setiap hari media melaporkan mengenai kemalangan ngeri di Malaysia. Menurut Kementerian Pengangkutan, lebih daripada 7,000 hingga 7,500 orang terbunuh setiap tahun di atas jalan raya dan lebuh raya di negara ini setiap tahun antara 2001 dan 2007, jumlah yang agak tinggi memandangkan bilangan penduduk di negara ini hanya 27 juta orang.
Baru-baru ini, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat berkata memandu melebihi had laju biasanya menyumbang 60 hingga 70 peratus kepada kemalangan. Satu kajian oleh Institut Pentadbiran Sains Antarabangsa dua tahun lalu mendapati bahawa kelajuan telah dikenalpasti sebagai faktor risiko utama dalam kecederaan di jalan raya yang mempengaruhi kedua-dua risiko kemalangan jalan raya dan kecederaan teruk akibat daripada kedua-dua faktor itu. Kelajuan yang tinggi membawa kepada risiko nahas di jalan raya dan kemungkinan besar menyebabkan kecederaan serius, jika ia berlaku. Ini kerana, dengan meningkatnya kelajuan, begitu juga dengan jarak perjalanan dengan reaksi masa pemandu dan jarak perjalanan yang memerlukan beliau berhenti. Dan begitu juga dengan kelajuan yang tinggi, kesilapan pemandu juga lebih besar.Apa yang menarik, sebab yang biasa dilaporkan atau alasan di kalangan pemandu di negara ini apabila mereka terbabit dalam kemalangan adalah: "Saya hilang kawalan kenderaan saya."
Jarang sekali pesalah jalan raya ini akan mengaku bahawa mereka memandu laju. Dari segi perbandingan, amatlah mudah menyalahkan orang lain atau perkara lain kecuali diri sendiri. Kemungkinan sikap memandu mungkin berubah jika terdapat penguatkuasaan dan pemantauan yang efisyen menerusi kaedah elektronik 24 jam bagi menyaman pemandu di kawasan-kawasan strategik tanpa rasa takut dan bimbang, dan dengan itu juga dapat menghapuskan kecenderungan untuk rasuah. Satu lagi perkara yang boleh diberi perhatian ialah mengenai kadar denda kerana memandu laju, yang secara perbandingannya adalah mampu dijelaskan menyebabkan usaha itu terhalang. Di Malaysia, denda RM300 dikenakan bagi memandu laju sudah pasti jauh berbeza daripada penalti maksimum sebanyak RM19,290 di Perancis atau RM12,860 di Portugal. Di Singapura, mereka yang bersalah kerana memandu laju didenda RM490, di Filipina RM370 dan di Thailand RM1,040. Di negara-negara lain, yang mungkin menyebabkan para pemandu berfikir dua kali mengenai memandu laju ialah Britain (RM1,880), Jerman (RM2,190), Sweden (RM2,210), Australia (RM3,040), Amerika Syarikat (RM4,710) dan Itali (RM7,370).Menurut Laporan Keselamatan Global Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengenai Keselamatan Jalan Raya 2008 menunjukkan bahawa Malaysia, dengan 16.8 juta kenderaan yang berdaftar pada 2007, secara puratanya 3.7 kematian akibat kemalangan jalan raya bagi setiap 10,000 kenderaan.
Ini menjadikan Malaysia mempunyai kadar kematian yang tertinggi bagi setiap 10,000 kenderaan di Asean memandangkan Indonesia mempunyai kadar 2.6, Singapura (2.5), Filipina (2.1) dan Brunei Darussalam (1.8).Untuk menyedapkan hati, sebenarnya kadar kematian itu telah dikurangkan agak banyak selepas Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Kementerian Pengangkutan, ditubuhkan beberapa tahun sebelum ini, memandangkan kadar kematian pada 1996 ialah 8.2 bagi setiap 10,000 kenderaan.Di kalangan negara maju, Amerika mencatatkan 1.7 kematian akibat kemalangan jalan raya bagi setiap 10,000 kenderaan, Australia (1.1), United Kingdom (1.0), Jerman (0.9) dengan Jepun dan Switzerland merekodkan kadar paling rendah iaitu 0.7.Malaysia telah menetapkan sasaran 2.0 kematian bagi setiap 10,000 kenderaan menjelang 2010.Mampukah kita mencapainya apabila para pengguna jalan raya tidak mempedulikannya?Sebagai contoh, kempen Ops Sikap yang sedang berjalan sekarang bagi mengurangkan bilangan kemalangan jalan raya.
Walaupun dengan kehadiran 2,000 anggota polis di sepanjang lebuh raya utama dan jalan utama, jumlah kematian antara 13 dan 24 Sept ialah 210 atau secara puratanya 17.5 kematian setiap hari. Dalam Ops Sikap pertama pada 2002 menyaksikan purata kematian ialah 14.9 orang setiap hari. Hari ini, kita masih berada dalam jumlah yang sama, jika tidak lebih tinggi.Ia adalah satu yang menakutkan apabila memikirkan bahawa hampir 18 orang mati akibat kemalangan jalan raya setiap hari semasa musim perayaan. Ini bermakna bahawa setiap sejam 20 minit, akan ada kawan seseorang atau anggota keluarga mati akibat kemalangan jalan raya. Sedangkan pada setiap musim perayaan, ia sepatutnya menimbulkan suasana ceria dan kemeriahan tetapi bagi banyak rakyat Malaysia, mereka juga terpaksa hidup dalam kesedihan dan kenangan pahit apabila kehilangan nyawa dan anggota di kalangan anggota keluarga mereka dan rakan-rakan dalam kemalangan yang berlaku semasa musim perayaan. Ini ditambah dengan beban menjaga mereka yang cedera dan tidak boleh lagi bekerja.
Adalah dianggarkan bahawa kemalangan jalan raya dam kesan daripadanya menyebabkan kerajaan menanggung hampir 2.0 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar. Bagi Malaysia, ini menyumbang kepada hampir RM9 bilion setiap tahun daripada KDNK iaitu kira-kira RM523 bilion.Pelan tindakan lima tahun Kementerian Pengangkutan yang diputuskan Kabinet pada 15 Mac, 2006 telah menggariskan sembilan strategi bagi menangani keselamatan jalan raya dengan mensasarkan bidang pendidikan, penguatkuasaan, kejuruteraan dan alam sekitar.Yang paling utama dalam pelan ini ialah menjadikan Malaysia setanding dengan amalan terbaik di peringkat dunia dalam keselamatan jalan raya menjelang 2010.
Satu daripada strategi utama ialah penggunaan kaedah teknologi terkini bagi membantu dalam soal penguatkuasaan yang lebih berkesan. Dalam menangani jumlah kematian yang tinggi di jalan raya, Jabatan Pengangkutan Jalan telah mula meneliti pelbagai pilihan yang membawa kepada jalan raya yang lebih selamat termasuk penggunaan teknologi yang lebih baik untuk mengawasi pemandu yang degil.Mungkin Malaysia perlu melihat kepada contoh di Britain. Berikutan penggunaan teknologi bagi penguatkuasaan yang lebih efisyen, Britain mencatatkan penurunan 42 peratus dalam kematian dan kecederaan serius dan penurunan 22 peratus dalam kemalangan yang menyebabkan kecederaan individu di kawasan di bawah pengawasan.Dengan rekod puratanya sebanyak 1,745 yang terbunuh atau mangsa yang cedera teruk setiap tahun, Jabatan Pengangkutan United Kingdom melaporkan bahawa ini bermakna ia dapat menjimatkan 258 juta atau RM1.5 bilion bagi masyarakat Britain bagi tahun kewangan 2003/04.Hasil yang sama juga berlaku di Perancis dan Jerman berikutan penggunaan kaedah automasi untuk mengawal kelajuan yang meningkatkan usaha pencegahan ke atas pesalah yang berpotensi dan mengurangkan kejadian melebihi had laju.
Pengawasan secara automasi dan penguatkuasaan juga menyumbang kepada penurunan dalam kelajuan dan bilangan mangsa yang cedera akibat kemalangan.Kaedah sedemikian merupakan satu kejayaan dalam bidang teknologi yang kerap menghasilkan keputusan yang memberangsangkan dan pada kos yang jauh lebih rendah memandangkan ia boleh berfungsi 24 jam.Para penyokong bagi penguatkuasaan yang efisyen berkata dengan kadar kemalangan yang relatif seperti yang digambarkan dalam musim perayaan sekarang, sudah tiba masanya Malaysia menilai mengenai pelaksanaan pengawasan secara elektronik bagi mengurangkan kematian secara besar-besaran di jalan raya di samping kehilangan nyawa dan harta benda dari segi ekonomi.

Tiada ulasan: