Jumaat, 4 September 2009

Selesai isu insurans pihak ketiga

Persatuan Pengangkutan Lori Sarawak (SLTA) amat berharap isu insurans pihak ketiga untuk kereta-kereta bermotor dan kenderaan berat dapat diselesai dengan segera. Pengerusinya Jong Foh Jit berkata syarikat-syarikat insurans seharusnya mempercepatkan pembayaran semula premium lebihan yang dikenakan ke atas pelanggan bagi polisi kemalangan peribadi (PA) apabila mereka membeli insurans pihak ketiga.

Baru-baru ini akhabar tempatan melaporkan syarikat insurans telah memulangkan premium polisi PA kepada pelanggan mereka sebelum tuntutan bayaran semula dibawa ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia bulan lepas. Ini membuktikan syarikat insurans terbabit sedar mereka telah membuat kesilapan dan saya berharap syarikat yang membuat kesilapan sama akan memulangkan premiun kepada pemilik kenderaan atau lori.

Juga dipertikaikan kelewatan syarikat terbabit memulangkan premium polisi PA kepada pelanggan dan perlu menunggu sehingga perkara itu mahkamah. Bank Negara seharusnya memandang serius perkara itu bagi memastikan pelanggan tidak dieksploitasi oleh syarikat-syarikat insurans. Bulan Jun lepas Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussin memberitahu Parlimen bahawa syarikat-syarikat insurans yang memaksa pelanggannya mengambil polisi insurans PA hanya untuk mendapatkan insurans pihak ketiga adalah tindakan yang bertentangan dengan dasar Bank Negara.

Mengenai perkembangan lain, persatuan itu telah memohon kebenaran dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) agar ahli-ahlinya dibenarkan menggunakan tayar celup yang memenuhi spesifikasi MS224, UNECE108/109, DOT dan FMUSS. Puspakom juga seharusnya tidak menetapkan lori mesti menggunakan tayar asli sebelum ia boleh dibawa ke sana untuk diperiksa.

Tiada ulasan: