Sabtu, 10 Oktober 2009

Lebih Banyak Program Berkonsep 1Malaysia Untuk Kaum Minoriti


Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan akan menganjurkan lebih banyak program berkonsepkan 1Malaysia untuk kaum minoriti di negara ini khasnya di Sabah dan Sarawak. Menterinya Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata program itu seperti program kebudayaan, gotong-royong dan aktiviti sosial bersama yang melibatkan pelbagai kaum termasuk kaum minoriti.

Kalau di Semananjung Malaysia ada program untuk Orang Asli dan di Sarawak juga mahu kaum minoriti seperti kaum Penan turut sama dalam program praktikal seperti dalam kenduri kampung, kebudayaan dan gotong-royong. Program yang menjurus kepada pembabitan kaum-kaum minoriti itu penting bagi memastikan mereka tidak berasa terasing dan disisihkan daripada gagasan 1Malaysia. Mengenai penganugerahan khas kepada 10 rakyat Malaysia iaitu empat dari Semenanjung dan masing-masing tiga dari Sabah dan Sarawak yang telah memberi sumbangan melalui karya masing-masing. Jumlah penerima anugerah itu akan ditambah tahun depan. Mana-mana pihak yang tidak tersenarai tidak seharusnya berasa tersisih kerana ini merupakan tahun pertama sambutan 1Malaysia diadakan dan tahun depan majlis yang lebih besar dijangka dianjurkan.

Sementara itu, Dr Rais berkata kementeriannya melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan meneruskan usaha untuk meningkatkan kemudahan infrastruktur seperti telefon, internet dan sistem jalur lebar untuk memastikan semua rakyat dapat akses kepada kemudahan itu. Pendapat bahawa kawasan bandar diberi keutamaan dalam kemudahan teknologi maklumat (IT) berbanding kawasan luar bandar sebenarnya tidak berlaku. Ada empat syarikat yang telahpun berjanji kepada kerajaan untuk menyediakan kemudahan jalur lebar termasuk kemudahan wayarles khasnya di Sabah dan Sarawak dan kita akan pastikan syarikat ini meneruskan operasi mereka seperti menyediakan kemudahan WiMax-Kebolehoperasian Global Capaian Gelombang Mikro di luar bandar juga.

Tiada ulasan: