Sabtu, 3 Oktober 2009

RMK-10 Dibentuk Untuk Sedia Hadapi Krisis Ekonomi

Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) yang disediakan untuk pelaksanaan pada 2011, akan mempunyai persediaan pengurusan risiko yang dibentuk untuk menghadapi ekonomi global yang semakin mencabar, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.


Selain daripada perancangan, ramalan dan unjuran yang akan dibuat, RMK-10 seharusnya berlainan daripada apa yang ada pada RMK-9. Kerajaan membentuk RMK-10 supaya ia lebih menyeluruh dan dapat membuat analisis risiko yang lebih mendalam. RMK-10 harus dilengkapi dengan persiapan menghadapi krisis ekonomi yang tidak dapat dijangka kerana ia dirancang dalam keadaan krisis ekonomi sekarang dan berbeza daripada RMK-9 yang rancang dalam satu keadaan yang ekonomi yang begitu baik. RMK-10 akan dilihat lebih komprehensif berbanding dengan RMK-9, untuk menghadapi cabaran ekonomi yang akan datang dari semasa ke semasa.

Sekarang merupakan masa persiapan terakhir kerajaan untuk rancang RMK-10 dengan tumpuannya terhadap pembangunan kawasan luar bandar. Pembangunan luar bandar itu termasuk menaik taraf jalan, kemudahan asas serta menyediakan infrastruktur pendidikan yang sempurna. Unit Perancang Ekonomi (EPU) akan mula merantau dari negeri ke negeri untuk berjumpa dengan kerajaan negeri, ahli-ahli politik dan industri untuk meneliti tentang keperluan rakyat. Kerajaan akan mengambil masa kira-kira enam bulan bagi mendengar dan meneliti permintaan rakyat supaya RMK-10 ini dapat dinikmati oleh semua rakyat di negara.

Tiada ulasan: