Selasa, 7 April 2009

BN catat kemenangan selesa di Batang Air

REAKSI gembira Ketua Menteri Sarawak, Pehin Sri Abdul Taib Mahmud (tengah) bersama dua timbalannya, Tan Sri Alfred Jabu Numpang dan Tan Sri George Chan (kanan) apabila mendapat keputusan BN di Batang Air menang besar apabila diberitahu oleh Naib Presiden Kanan PBB, Datuk Seri Awang Tengah Ali Hassan di Batang Air, Lubok Antu dengan majoriti 1.854 di bilik gerakan Parti Pesaka Bumiputera (PBB), Petra Jaya. Keputusan ini menandakan sokongan pengundi Batang Ai kepada Perdana Menteri Baru untuk terus membaw pembangunan ke negeri Sarawak. Juga sebagai tanda Kaum Bumiputera Dayak Sarawak masih tidak menerima parti PKR dari LUAR SARAWAK.
Barisan Nasional (BN) mencatat kemenangan selesa dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Batang Air, apabila calonnya, Malcom Mussen Lamoh, 49, menang dengan majoriti 1,854 undi. Jumlah majoriti yang diperolehi itu juga lebih sekali ganda meningkat berbanding majoriti 806 undi yang diperolehi BN dalam pilihan raya umum negeri bagi kerusi berkenaan pada 2006. Mussen yang memperoleh 3,907 undi mengalahkan pencabar tunggalnya, Jawah Gerang, 55, dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang hanya mendapat 2,053 undi.

Keputusan rasmi bagi pilihan raya kecil itu diumumkan Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil DUN Batang Air, Nelson Mujah Girie tepat jam 7.45 malam tadi. Keputusan itu juga satu kejutan buat PKR yang begitu yakin akan dapat memenangi pilihan raya kecil berkenaan, apa lagi Jawah yang dijadikan 'ayam sabung' PKR dalam pilihan raya kecil itu adalah bekas Ahli Parlimen Lubok Antu selama lima penggal. Malah kemenangan BN lebih bermakna apabila ia berjaya menawan lima daripada sembilan kawasan hitam yang menjadi kubu kuat Jawah, selain meningkatkan sokongan di empat lagi daerah mengundi yang menyaksikan PKR mendahului.


Kawasan hitam yang berjaya ditawan BN ialah Engkari, Delok, Beretik, Kachong, Bilararap dan Spaya. Hanya empat daripada 24 daerah mengundi menyaksikan kemenangan PKR iaitu di Sayat, Jela, Sempang dan Gugu, namun BN turut berjaya menambah jumlah undi di kawasan itu. Hanya calon BN berada di pusat penjumlahan undi ketika pengiraan undi dibuat dan apabila keputusan diumumkan. Mussen yang tiba di kompleks berkenaan pada jam 6.30 petang, meraikan kemenangan bersama Presiden Parti Rakyat Sarawak (PRS), Datuk Seri Dr James Jemut Masing; Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Datuk Amar Abang Johari Openg dan Naib Presiden PBB, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hassan serta pemimpin BN yang lain yang turut berada di pusat pejumlahan undi.


DUN Batang Air mempunyai 8,006 pengundi berdaftar dengan 7,963 adalah pemilih biasa dan 95 peratus daripada pengundi di situ adalah pengundi Iban. Cuaca yang baik juga membolehkan ramai pengundi keluar menunaikan tanggungjawab, dengan peratusan pengundi yang keluar mengundi semalam meningkat kepada 75.32 peratus berbanding 73 peratus pada 2006.

Tiada ulasan: