Ahad, 12 April 2009

Penggunaan KPI Diperluaskan Ke Universiti Awam

Kementerian Pengajian Tinggi akan memperluas penggunaan Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) yang diperkenalkan untuk memantau prestasi menteri dan timbalan menteri di universiti-universiti awam negara ini. Menterinya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata langkah itu membolehkan kementerian mengenalpasti kelemahan yang ada di setiap universiti supaya penambahbaikan dapat dilakukan.


Sebenarnya KPI di dalam Kementerian Pengajian Tinggi sudah dimulakan untuk mengukur pelaksanaan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara, cuma kini diperluaskan penggunaannya untuk mencapai kualiti yang dimahukan. Tetapi, keputusan pencapaiannya itu nanti tidak akan didedahkan kepada umum kerana matlamat utama kita adalah untuk membantu meningkatkan prestasi universiti dan bukannya mengelirukan masyarakat mengenai baik atau buruk sesebuah universiti itu.



Pembentukan jawatankuasa khas untuk memantau prestasi menteri dan timbalan menteri serta menilai sama ada mereka berjaya memenuhi KPI yang ditetapkan. Jawatankuasa itu yang beroperasi secara bebas dan berkecuali akan turut merumuskan bentuk hukuman yang boleh dikenakan terhadap menteri atau timbalan menteri yang gagal memenuhi KPI berkenaan.



KPI sememangnya satu perlatan pengukur yang baik untuk mengetahui prestasi perlaksanaan dan kelemahan seseorang, sesebuah agensi dan juga syarikat. Saya sarankan supaya KPI dapat diterapkan dalam pelbagai agensi dan juga pentadbiran negeri serta pertubuhan NGOs... untuk meningkatkan prestasi dan juga mengenalpasti kelemahan untuk penambahbaikan.

Tiada ulasan: