Selasa, 7 April 2009

Tiga P/raya Kecil: Lima Faktor Bawa Kesan Baik Kepada BN

Barisan Nasional (BN) yakin memperoleh peluang baik berdasarkan lima faktor yang akan memberi kesan kepada pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang serta dua lagi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau dan Batang Ai.

5 faktor yang dilihat boleh membawa kejayaan BN pada ketiga-tiga pilihan raya kecil kali ini ialah apabila Datuk Seri Najib Tun Razak dilantik menjadi perdana menteri baru, kemasukan semula Tun Dr Mahathir Mohamad ke pangkuan Umno dan BN serta kedudukan calon terbaik BN bagi ketiga-tiga pilihan raya itu yang amat memahami aspirasi rakyat.

Faktor lain ialah keyakinan baru rakyat terhadap pemimpin negara selepas banyak masalah dan isu dapat dijelaskan dan selesaikan selain masalah dalaman yang melanda pakatan pembangkang apabila pemimpin mereka menghadapi kemelut pendapat yang bertentangan. Pembangkang bertentangan sesama mereka sendiri dalam banyak perkara tetapi tunjuk kepada rakyat seolah-olah mereka bersatu, dan sekarang calon mereka mula tidak diyakini dan dipercayai .

Bagi orang Melayu, isu penderhakaan Nizar tidak boleh diterima bagi orang Cina pula Nizar hanya berjanji dan gagal melaksanakan apa yang dijanjikan dalam tempoh 11 bulan memerintah.
Kehadiran Dr Mahathir ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau ternyata memberi semangat dan harapan baru kepada pengundi di kawasan berkenaan untuk membuat keputusan tepat dengan mengundi calon BN, Ismail Saffian (Bukit Gantang) dan Datuk S. Ganesan (Bukti Selambau).

Dari kesemua faktor yang saya sebutkan, sudah ada perubahan sikap pengundi Melayu, Cina dan India serta bumiputera daripada kaum Iban di Sarawak. Atas dasar itu perubahan ini akan membawa kesan positif kepada BN untuk mencapai kemenangan di kawasan berkenaan.

Tiada ulasan: