Sabtu, 11 April 2009

Datuk Seri Dr. Rais Yatim Rancang Wujud Segmen 'Bina Negara'

Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim telahpun mempunyai perancangan untuk memperkukuh dasar 'Satu Malaysia' dengan mewujudkan segmen 'membina negara' di dalam setiap program media cetak dan media elektronik. Inisiatif itu bagi memastikan semua media tidak hanya tertumpu kepada hiburan untuk menambah sumber pendapatan tetapi turut mengetengahkan informasi yang sihat kepada masyarakat.



Kementerian akan tekankan iaitu perlumbaan program (televisyen) misalnya harus berjalan cuma tanggungjawab terhadap negara dan bangsa mesti terselit di dalamnya. Ini bukan memaksa tetapi memberi satu ramuan baru ke arah Satu Malaysia seperti yang diharapkan oleh Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.



Ketika ditanya apa yang dimaksudkan dengan membina negara, beliau berkata secara amnya ia adalah sebarang usaha yang boleh memperkukuh negara dan mempopularkan bangsa Malaysia. Misalnya hormat terhadap sistem perundangan kita, memperjuangkan hak-hak kaum yang telah ada dalam perlembagaan dan memberi semangat kepada kerajinan.



Mengenai penyusunan semula tiga komponen kementerian yang mewujudkan satu kementerian iaitu Kementerian Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, penyusunan semula itu akan memberi kuasa kepada pihaknya dari segi undang-undang bagi memantau dan menyediakan infrastruktur kepada media swasta dan media kerajaan.

Tiada ulasan: