Sabtu, 11 April 2009

KPI - Tanda Keseriusan PM Laksana Agenda Pembangunan Negara

Pendekatan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang diperkenalkan di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menunjukkan keseriusannya melaksanakan segala agenda bagi pembangunan negara. Pendekatan yang baik ini sudah lama diguna pakai oleh sektor korporat di mana prestasi Ketua Pegawai Eksekutif diukur atas tahap apa yang telah diletakkan sebagai sasaran dan bagaimana ia dicapai.



Ini satu pendekatan yang cukup baik, di mana setiap menteri mesti sentiasa peka untuk bergerak dan menuju kepada sasaran yang ditetapkan serta sentiasa ada penilaian. Rakyat akan melihat keseriusan Perdana Menteri untuk melaksanakan segala agenda untuk pembangunan negara. Dauk Seri Najib ketika mengumumkan barisan kabinet baru berkata pendekatan KPI diperkenalkan yang menekankan impak, bukannya input, hasil, bukannya keluaran dan akan memastikan penyampaian perkhidmatan awam yang berbaloi.Perdana Menteri juga akan terlibat secara peribadi dan langsung untuk mengkaji prestasi semua menteri pada setiap enam bulan.



Timbalan Perdana Menteri dan juga Menteri Pelajaran menganggapnya perlantikannya sebagai satu tanggungjawab yang besar, memang berat tetapi akan dilaksanakannya sebaik mungkin. Jawatan Timbalan Perdana Menteri ialah untuk membantu Perdana Menteri dalam semua bidang tugas yang biasa diserah kepada timbalan untuk melaksanakannya dan ia selaras dengan hasrat beliau untuk melihat ini satu kabinet yang fokus, kabinet yang bekerja dan ada KPI yang ditetapkan untuk dilaksanakan. Dan beliau akan berusaha sedaya mungkin untuk memenuhi aspirasi pimpinan dan tentunya dalam soal pendidikan, satu daripada portfolio yang amat besar, tanggungjawab yang amat berat.Kerana ia berkaitan dengan soal meningkatkan mutu pendidikan negara ke tahap yang cemerlang, meningkatkan mutu pendidikan dan pembelajaran dalam negara, menjaga kebajikan dan meningkatkan martabat keguruan dalam negara. Muhyiddin juga menyifatkan pelantikannya sebagai Menteri Pelajaran sebagai satu cabaran baru tetapi bukan asing kepadanya kerana percaya dengan sokongan daripada semua pimpinan dalam kementerian, bidang keguruan, terutama masyarakat umum untuk mempertingkatkan kualiti pendidikan yang diharap akan berjaya.



Mengenai barisan kabinet yang diumumkan, yang cukup mantap dengan gandingan antara yang berpengalaman dan baru dan ia adalah satu pasukan kabinet yang bekerja selaras dengan hasrat Perdana Menteri untuk melihat kabinet yang berprestasi yang mempunyai tahap yang tinggi sekali. Ini adalah kabinet rakyat apalagi setelah menetapkan mesti mencapai satu tahap KPI, ada ukuran yang akan ditetapkan dan dibuat kajian enam bulan sekali. Di samping itu, barisan timbalan menteri dengan portfolio tertentu, bukan macam sekarang umum sahaja, ada tugas-tugasnya bermakna seluruh jemaah menteri sama ada menteri atau timbalan menteri akan menjadi satu barisan jemaah yang berkesan dan penting. Seperti Perdana Menteri katakan mesti ada impak kesan yang baik yang diharap akan tercapai dan yakin rakyat jelata menerima dengan baik barisan kabinet baru ini. Marilah kita rakyat Malaysia memberi sokongan kepada barisan baru ini.

Tiada ulasan: