Ahad, 19 April 2009

Kementerian Pelajaran Kaji Keperluan Tiga Peperiksaan Awam

Kementerian Pelajaran sedang mengkaji keperluan diadakan tiga peperiksaan awam iaitu Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Kalau kita lihat daripada jumlah peperiksaan awam, adakah perlu kita adakan tiga peperiksaan awam sehingga ke SPM. Di sekolah rendah umpamanya, biasa kita lihat ibu bapa mengambil cuti menemani anak-anak mereka menghadapi sesuatu peperiksaan. Adakah itu yang kita nak?Kementerian tidak menolak kemungkinan jumlah peperiksaan awam itu mungkin dikurangkan.



Kita akan melihat semua kemungkinan, kalau kita buat peperiksaan berpusat di sekolah bermakna kita akan kurangkan peperiksaan secara berpusat. UPSR sekarang (penilaiannya) 100 peratus mungkin dikurangkan kepada 30 peratus, PMR 50 peratus dan SPM 70 peratus. Kementerian juga sedang mengkaji semula pendekataan sistem pendidikan negara sama ada memberikan penekanan kepada proses pembelajaran atau pencapaian akademik serta kerja kursus dari segi ko-kurikulum.
Sebelum ini kerajaan bercadang mengambil dua pendekatan yang membawa kepada transformasi dan rombakan yang radikal kepada sistem pendidikan negara menjelang tahun 2010 bagi membolehkan ia sesuai dengan tuntutan semasa khususnya melibatkan murid sekolah rendah dan pra-sekolah. Selain membangunkan sistem pentaksiran pendidikan kebangsaan (PPK) yang holistik untuk menilai bukan saja pencapaian akademik pelajar tetapi juga mengambil kira aspek intelek, rohani, jasmani, emosi dan secara bersepadu.

Tiada ulasan: