Ahad, 15 Mac 2009

Peruntukan Khas Kepada SJK Batu 8 1/2

Setiausaha lembaga pengurusan SJK Chung Hua Batu 8 ½ Jalan Batu Kittang berterima kasih kepada kerajaan BN atas peruntukan khas RM1000,000 kepada sekolah tersebut untuk membina semula sekolah yang telah mengalami kebakaran pada tahun lepas. Pihak sekolah akan memulakan kerja pembinaan sebaik sahaja pelan pembinaan mendapat kelulusan pihak berkuasa. Beliau mengharapkan pihak SUPP dapat membantu mempercepatkan kelulusan pelan sekolah 3 tingkat oleh kementerian perancangan sumber, dan pihak sekolah telah merancang untuk membuka sessi persekolahan pada tahun 2010.

Presiden parti SUPP Datuk Patinggi Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam menyeru supaya peruntukan khas bantuan sekolah dapat dibahagikan sesama rata. Dalam pakej ransangan pertama, sebanyak 25 buah sekolah rendah Cina di Sarawak telah diperuntukkan peruntukkan sebanyak 3820,000, dan 4620,7000 kepada 60 buah sekolah Cina di Sarawak pada peringkat ke 2. Dan Sarawak memperolehi 17% daripada jumlah keseluruhan peruntukan khasa yang diberikan dalam pakej ransangan pertama.

Pakej Ransangan Kedua yang diumumkan akan memperuntukkan 3 billion untuk memperbaiki sekolah Cina, Tamil dan Sekolah Wawasan, beliau mengharapkan bakal Perdana Menteri dapat memberikan peruntukan yang lebih kepada sekolah di negeri Sarawak. Banyak lagi Sekolah Rendah aliran Cina Sarawak yang memerlukan kewangan yang cukup untuk pembangunan sekolah dan beliau menyeru supaya kerajaan Pusat membahagikan peruntukan yang sama rata kepada negeri Sarawak. Beliau juga merakamkan ribuan terima kasih kepada Dato Seri Najib atas keperihatinannya terhadap masalah pendidikan sekolah Cina dan Kristian. Parti SUPP akan meneruskan perjuangan pendidikan Cina yang telah dilakukannya sejak penubuhan parti ini.

Tiada ulasan: