Jumaat, 20 Mac 2009

SARAWAK MENENTANG PEMBALAKAN HARAM

Negeri Sarawak yang sering dicemuh oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) terhadap dakwaan pembalakan haram dan aktiviti pembersihan hutan, mengakui adalah tidak mungkin untuk mendakwa tiada langsung perdagangan balak secara haram. Kerajaan negeri tidak mengizinkan pembalakan haram, perdagangan balak secara haram secara relatifnya adalah kecil kerana kelulusan mengimport balak adalah berdasarkan dokumen sah. Sementara adalah tidak mungkin untuk mendakwa tiada langsung perdagangan balak secara haram, Malaysia yakin dengan sistem sedia, dasar dan peraturan yang keseluruhannya membolehkan pelbagai agensi perhutanan untuk memeriksa dan mengesahkan ketulenanan balak import dari negara-negara lain. Ini terutamanya, dalam hal kayu balak di mana syarat-syarat ketat telah dikenakan.



65 unit pengurusan hutan dikenal pasti dalam pelan bagi Pensijilan Pengurusan Hutan, di mana SFC telah memberi mandat kepada setiap satu daripada enam syarikat balak besar mempunyai sekurang-kurangnya satu sijil mengikut program itu. Mengenai tuduhan pembangunan sejumlah satu juta hektar ladang kelapa sawit menjelang tahun depan, meliputi habitat orang utan, beliau berkata "Mengambil Orang Utan sebagai Anak Angkat" merupakan satu daripada program pemuliharaan yang akan dilancarkan tahun ini bagi memastikan kewujudkan spesies yang dilindungi sepenuhnya di negeri ini. Jumlah orang utan di Sarawak adalah stabil, bercanggah dengan dakwaan yang digembar-gemburkan media antarabangsa dan aktivis sosial alam sekitar bahawa habitat spesies itu mengalami ancaman ekoran penanaman kelapa sawit.Orang utan boleh ditemui di Sri Aman, Sarikei, Sibu dan Kapit termasuk di kawasan Santuari Hidupan Liar Lanjak Entimau dan Taman Negara Batang Ai, yang khusus bagi pemuliharaan alam sekitar manakala sebuah lagi kawasan habitat penting berhampiran Gunung Lesong, Sri Aman kini sedang dalam proses untuk diwartakan sebagai kawasan dilindungi yang dikenali sebagai Taman Negara Gunung Lesong.



Oleh itu janganlah kita mudah terpengaruh dengan segala berita yang disiarka oleh media asing yang tidak berasas dan yang hanya cuba mencari populariti. Ada juga pihak yang tidak bertanggungjawab cuba memburuk-burukkan keadaan sebenar di Negeri Sarawak demi untuk kepentingan politik mereka sahaja. Mari kita PATAH-PATAHKAN usaha mereka ini.

Tiada ulasan: